Florida Keys

30 april 2005 - Amsterdam, Nederland

Eindelijk was het zover, ik ging voor het eerst de grote oversteek maken naar The States. Voor een weekje vakantie op Marathon Key Florida.

Hoewel ik wel vaker gevlogen heb vanaf Schiphol, was dit toch wel een hele belevenis op zich. Met de aanslagen nog vers in het geheugen waardoor de douane controle meer dan verscherpt, was ook dit weer een ware en nieuwe beleving. Voordat we het vliegtuig konden betreden nog even onderworpen aan een vuurzee van vragen en een intensieve controle op de handbagage.

Na een fantastische vlucht bij helder weer, waardoor het zicht op de wereld onder ons magnifiek was, landen we uiteindelijk na 6 uur op Philadelphia International Airport. De stad kwam tijdens de daling steeds dichterbij en ik kon mijn ogen niet afhouden van het fantastische uitzicht op de wolkenkrabbers die ver boven de stad uitrezen en mooi belicht werden door de zonnestralen.

Op het vliegveld ging het er wel anders aan toe dan ik normaal gewend ben op de luchthavens binnen Europa. Na de Irisscan en de verscherpte paspoortcontrole zette ik dan eindelijk voet binnen Amerikaanse bodem. Nog even de koffers halen en doorzetten voor de vlucht naar Miami welke 3 uur later zou vertrekken. Tijd genoeg dus, voor een opfrissing, wat eten en alle nieuwe indrukken te verorberen.

Hoewel ik inmiddels behoorlijk moe was, kon ik op onze vlucht naar Miami de slaap niet vatten, en bleef uit het raampje turen om een glimp op te vangen van het Amerikaanse Continent onder mij.

In Miami ging alles verder soepel, en hebben we vervolgens een hotel gezocht voor de nacht om de andere morgen te vertrekken naar Marathon Key per huurauto.

De rit  door het mooie landschap van de Everglades was een waar genot. Daar waar je hier de waarschuwingsbordjes langs de weg ziet met overstekend wild en slipgevaar, daar staan de waarschuwingen langs de weg voor “overstekende alligators”, hoewel we er geen tegen zijn gekomen was het wel een vreemde gewaarwording om deze beesten op je rit naar de Keys te kunnen ontmoeten op de snelweg.

Wat mij enorm verbaasde is dat de Amerikanen in dat gebied, zich keurig aan de verkeersregels houden, daar kunnen wij hier nog een goed voorbeeld aan nemen. Maar ja daar stond dan ook op zowat iedere hoek van de straat een agent om alles nauwlettend in de gaten te houden.

Ons appartement op Marathon Key lag fantastisch en had zijdelings een mooi uitzicht op het zeer smalle strandje en de zee.

Binnen 10 minuten van ons appartement lag een mega supermarkt. Ik was sprakeloos en keek mijn ogen uit en wist allerminst wat te kiezen. Mens wat een keuze, wat een assortiment. Hier hebben wij een paar merken Orange Juice, maar daar staan er hele gangen vol van. Alles is groot, en heel erg veel. Een klein pakje boter is niet te vinden, maar grote pakken des te meer. Uiteindelijk hebben we toch alles in normale proporties gevonden wat we nodig hadden.

Florida Keys is naar mijn mening een heerlijk paradijs. Mooie eilanden verbonden door bruggen mooie vergezichten over het kabbelende water. Ieder eiland heeft zo zijn eigen karakter en kenmerken. Key West op het uiterste puntje geweest en een middag vol bewondering op een bankje zitten kijken naar de bedrijvigheid op een aangemeerd Cruiseschip. Slenterend door de schone straten, met bijzondere architectuur en hoge palmbomen.

Vol verbazing het volk gadegeslagen tijdens de lunch. Borden vol eten worden in hoogtempo naar binnen geschrokt. En wij aan 1 bord pasta welke wij niet eens met zijn 2en op konden.

De kennismaking met de smaak van Keylimepie deed mijn smaakpapillen zo goed, dat ik er geen genoeg van kon krijgen. Ik ben geen taarteter, maar dit was zeer zeker niet te weerstaan.

Veel gezien op de eilanden. Mooie maar ook zeer zeker minder mooie dingen. Het opvanghuis voor dolfijnen in de vrije natuur, voor dolfijnen die niet meer in de shows hoeven op te treden. De verzorgen werken daar met heel veel geduld en overgave om de dolfijnen in zijn eigen omgeving te laten genieten van zijn of haar oude dag, zonder enige verplichting, want ze kunnen te allen tijde gewoon terug naar zee. Iedere avond bij zonsondergang een heerlijke wandeling gemaakt langs het strandje, en genietend op het bankje van de dolfijnen die in de verre verte uit zee sprongen. Maar ook bij zonsopgang kon je me vinden, om in alle rust dit tafereel weer te kunnen aanschouwen.

In een week hebben we alle Florida Key eilanden mogen aanschouwen en zoals ik al eerder vertelde was ieder eiland op zich mooi, met zijn eigen kenmerken en karakter.