Op pad met de auto

17 juni 2015 - Plaka, Griekenland

Voor maandag hadden we een auto gehuurd. Via de "snelweg" richting het oosten gereden om via Aghios Nikolaos en Elounda naar Plaka te gaan en vervolgens weer terug. Een prachtige rit eerst door een fraai berglandschap en later berg opwaarts langs de kust met waanzinnig mooie uitzichten over de baai van Mirabello, Aghios Nikolaos en Elounda. Aangekomen in Plaka was het de bedoeling om met een klein bootje naar het voormalig lepraeiland Spinalonga te gaan. Uiteindelijk hebben we besloten dit toch niet te doen. Plaka is een piepklein pittoresk vissersdorpje Met slechts 60 inwoners. Vanaf hier kun je het eiland Spinalonga bijna aanraken en met een klein bootje ben je in minder dan 5 minuten op het eiland. Vandaag was het extreem warm, met tropische temperaturen zonder enig zuchtje wind voor verkoeling. We hebben het pittoreske dorpje rond gelopen en bij het water getracht wat verkoeling te krijgen. Spinalonga is vanaf dit dorpje heel goed te zien, en uit ervaring weet ik dat het nagenoeg geen beschutting bied of enig schaduwplekje heeft. De vestingwerken op dit kleine rotsachtige eiland in de golf van Mirabello zijn in 1579 gebouwd door de Venetiers om de toegang tot de prachtige natuurlijke haven te bewaken. Omdat de Venetiers superieur waren op zee wisten ze Spinalonga nog lang te behouden, tot een halve eeuw nadat de rest van Kreta door de Turken was veroverd. Pas in 1715 gaven ze de strijd op. In de eerste helft van de 20e eeuw was dit eilandje een leprakolonie. De gebouwen zijn nu nagenoeg vervallen, maar nog altijd indrukwekkend en soms wat eng. Zelfs vanaf de boulevard in Plaka geeft de aanblik op Spinalonga je een koude rilling.
Vanaf Plaka naar Elounda gereden via wederom een weg met fantastisch uitzicht op de baai van Mirabello. Elounda is nog net zo schilderachtig als 30 jaar geleden, alleen vele malen groter dan toen. Fel gekleurde bootjes in de haven en een kleine boulevard met allemaal kleine shops, sommige met traditionele producten anderen met goedkope souvenirs. Zelfs de bekende taverne "The Ferryman" is nog naast de haven gelegen. Leuk om weer en door het kleine vissersdorpje te slenteren. Ook hier bloedheet en windje stil.
Met de ramen open zijn we onze tocht verder gereden naar Aghios Nikolaos. Ook hier heeft de tijd niet stil gestaan. De stad lijkt groter dan vroeger. Over de boulevard rijden de auto's nog steeds maar de weg is smaller want een deel van de weg heeft plaats moeten maken voor parkeerplekken. De haven is nog net zo mooi als toen en ook het binnenmeertje ziet er nog net zo gezellig uit met overal terrasjes met vrolijk gekleurde stoeltjes. De straat echter waar ik vroeger ging stappen waar je van de ene discotheek naar de andere kroeg kon gaan heeft plaats moeten maken voor luxe winkels, souvenirs shops en winkels met andere prullaria en snuisterijen. Aghios is daardoor voor de jeugd veel minder aantrekkelijk geworden. Het was leuk om weer terug te zien en met mijn dochters door de smalle straatjes te slenteren.

Als afsluiter van deze dag zijn we door de bergen naar Malia gereden, en aldaar besloten om door te rijden naar Chersonissos. We wilde "star beach" wel eens met eigen ogen bekijken. Mooie ervaring om dat te zien, maar wat een kermis attractie is het daar zeg. Grote jukeboxen in het park waaruit luide muziek de gasten van muzikaal vertier verzorgt. Een kartbaan, vele zwembaden, overal supermarkjes, tattooshops, barretjes, massage ruimtes, een bungejump, veel watersport en schoonheidssalons.q De drank vloeit er in overvloed het straalt van ieders gezicht af, met een biertje in hun hand lallend door het park, rood doorlopen ogen......... het was pas 15:00 uur!

Kortom een heerlijke dag met veel indrukken, we hebben ervan genoten.
Nu nog lekker genieten van het zonnetje en de omgeving.

Njoy your day!