Historie en rondtoeren

13 juni 2015 - Rethymno, Griekenland

Donderdag op een kleine wandeling na lekker lui geweest. Wat gelezen in het zonnetje een spelletje pesten gedaan en verder rustig aan.
Vrijdag "back to Heraklion" om vervolgens met de stadsbus verder te reizen naar "Knossos". Een ruïne van een Minoisch paleis. Het is het meest bezochte, en grootste opgraving van Kreta. Het werd ontdekt in 1900 door een Britse archeoloog. Sinds mijn eerste ontmoeting met Kreta zo een dertig jaar geleden en nu een hoop veranderd. Er was slechts nog een klein deel van wat ik mij kon herinneren. De tijd hier heeft niet stil gestaan want tal van onderdelen, hebben de Grieken weten op te graven en verder bloot te leggen. Een gigantisch terrein met opgegraven onderdelen van het riante paleis zijn nu zichtbaar voor publiek. Naar verluid zijn de Grieken ook terug gevloten in het restaureren van de onderdelen. Vroeger kleurenden zij de mooie schilderingen bij. Maar tegenwoordig mag dit niet meer. Zij mogen restaureren, maar er moet wel duidelijk zichtbaar blijven wat oorspronkelijk is en wat bijgemaakt is met de moderne middelen. Ook kon ik mij nog herinneren dat ik in der tijd op een nagenoeg braakliggend terrein de muur met 4 kolossen zag staan en klauterend over een berg stenen er dichterbij kon komen. Dit kan nu nIet meer. Het terrein is volledig afgesloten een foei lelijk hekwerk houd het historisch gebied gescheiden van de omliggende omgeving. Het heeft toch wederom indruk gemaakt.
Na het bezoek aan dit archeologisch terrein, zijn we met de stadsbus weer richting centrum van Heraklion gegaan om hier een lichte lunch te nemen, wat te winkelen en op tijd de bus weer terug te nemen naar ons hotel. Wat mij op viel in de bus is dat de mannen voor iedere vrouw op staan. Jong of oud, mooi of minder aantrekkelijk, het maakt niet ze staan keurig op. Heel respectvol gaan ze hier met vrouwen om.

Zaterdag, een rondrit gemaak met een treintje door de omgeving van Sissi en de bergen in. Mooie vergezichten onderweg en een pracht aan flora en fauna. Twee stops gemaakt onderweg om een oude abdij te bezoeken, en een oud dorpje. Op beide terreinen ook een mooi uitzicht op de bergen en tussen de bergen in ook de zee. Wederom valt mij op dat het nog vroeg in het seizoen is, alles is nog zo groen en overal staan de bloemen rijkelijk te bloeien. Mensen uitermate vriendelijk. Heerlijke dag gehad, veel gezien en genoten. Zondag dagje rustig aan, en kijken of we wat aan ons vakantiekleurtje kunnen doen.

Fijne zondag iedereen.
Liefs uit Kreta XXX