Bitola

23 september 2014 - Bitola, Macedonië

De laatste excursie deze vakantie was vandaag naar Bitola de op twee na grootste stad van Macedonië. De stad staat bekend om de kolossen. De eerste stop was uiteraard bij een ruïne van een oud theater waar in de Romeinse tijd de dieren in de arena losgelaten werden. Een opgraving waarbij ook een stukje van de omliggende stad te bewonderen viel. Best indrukwekkend en interssant. Daarna hebben we onze reis voortgezet richting het centrum van Bitola. Op zich niet een bijzondere stad, maar wel heel levendig. De stad heeft als kenmerk een kop koffie. Iedere inwoner drinkt stipt om 12:00 uur een kop koffie, vandaar dat het stadslogo een kop koffie is. Best grappig om een enorme kop koffie op een rotonde te zien bij het binnenrijden van de stad. Bij een traditioneel restaurant hebben we een Macedonisch traditionele lunch gekregen. Bonen, puree, courgette, Macedonische kaas, pepers, broodstengels een rauwkostsalade, en dan heb ik het alleen nog maar over het voorgerecht. Het hoofdgerecht was een soort lasagne van aardappelschijfjes en stevig gekruid gehakt. Ik moet bekennen dat het een smakelijke maaltijd was.

Na het verlaten van de stad hebben we nog een bezoek gebracht aan een klein klederdracht museum, vervolgens ging de route door een nationaal park. De weg door het beschermd natuurgebied voerde ons regelrecht de berg op. Onderweg prachtige natuur gezien en als cadeautje boven op de berg een waanzinnig uitzicht over het meer van Ohrid. Het was koud en de wind waaide hard. Mocht ik een griepje opgelopen zijn dan weet ik waar het van is gekomen, en dan kan ik met recht zeggen dat het mij meer dan waard is geweest. Al met al een geslaagde laatste vakantie dag.

Nu staat de bagage al weer klaar want morgenochtend vroeg komt de bus alweer vroeg voorrijden om ons naar het vliegveld te brengen. Laatste avond Ohrid, we kunnen terug kijken op een mooie excursie reis. Ik heb mij weten in te houden met fotograferen maar mijn 16G kaartje is wel bijna volgeschoten.

Spreek jullie snel. En voor wie mijn foto's wil komen bekijken...... je bent van harte welkom!
Groetjes Jolanda en Talitha