Cultuur en Natuur

11 juni 2015 - Heraklion, Griekenland

Dinsdag na weer een fantastisch ontbijt vroeg op pad gegaan om de hoofdstad van het eiland te verkennen. Slechts een keer per dag gaat er een bus vanaf Sissi naar Heraklion en weer terug. Om 09:00 stonden we er helemaal klaar voor. Met een luxe touring car gingen we op pad voor onze eigen excursie. Met de reisorganisatie ben je al snel een vette 50 euro per persoon kwijt, en nu slechts voor 4,20!

Heraklion is naar mijn mening geen bijzondere stad. In de hoofdstad van dit eiland is het moderne Griekse straatleven goed te proeven. De stad is een mengeling van Venetiaanse vestigingwerken, markten en moderne straten. De Grieken proberen het historisch centrum met de huidige middelen terug te bouwen, wat maar mijn mening het authentieke geen recht doet. Een stad die leeft, druk en toch ook bruist. Terrasje zijn overal te vinden evenals kleine souvenirswinkeltjes en kleine natuurshops. Bedelende vrouwtjes en straatverkopers maken het straatbeeld compleet. Verkopers zijn niet opdringerig zoals ik gewend ben in Egypte, Turkije en Tunesië. Het historisch erfgoed valt nauwelijks op in het drukke straatbeeld en moderne gebouwen dat is jammer. Toch hebben we intens genoten van deze dag, en te voet slechts een deel van de stad kunnen zien. Helaas weer een bewolkte dag maar juist goed te doen om een stad te bezoeken. Op straat echt goed oppassen waar je loopt, want daar waar je in Nederland uit kunt glijden over de hondendrollen daar liggen hier de doden vissen op straat, daar weet een van mijn dochters nu alles van.
Om 15:00 ging de bus weer terug naar Sissi. Moe maar voldaan konden we bijkomen van de uur durende rit. Een rit met contrasten door een mooi landschap via het vreselijke foei lelijke Chersonissos en Maila (Chersso voor de Engelse maar dan vele male erger). Wat een verschil met de ochtend toen we er door heen reden met de bus. Uitgestorven straten, geen mens te bekennen in tegenstelling tot de middag, drukte niet normaal. Je wilt daar echt met goed fatsoen je kind toch niet toe sturen. We zijn zelfs langs het beroemde "star beach" gereden. Nou wat daar nu zo speciaal aan is...... zeg het me maar!

Het hotel is prima, rustig gelegen aan de kust. Voor het strand een klein stukje lopen maar dat is goed te doen. Hoewel de brochure anders had beloofd is er geen animatie en geen shuttle naar het strand. Wellicht dat dit in het hoogseizoen anders is. Sissi is niet echt groot. Het is een leuk pittoresk vissersplaatsje, met kleine shops, supermarkjes en restaurantjes met gezellige terrasjes. Hoewel het in een mooie omgeving ligt, en je er van alles wel iets hebt, blijft het klein en ben je er zo uitgekeken.
Wat vertier in de avonden mis ik niet maar zou voor de meiden wel leuk zijn. We vermaken ons verder goed en vervelen ons geen moment.

Woensdag ochtend zijn we na het ontbijt een stuk gaan lopen langs de baai, over rotspartijen, het strand naar de zee. Helaas konden we niet verder lopen omdat de weg er op hield. Aan de natuur is goed te zien dat het nog vroeg in het seizoen is. Vlinders fladderen vrolijk rond, vogels die je hoort fluiten, het groen is nog echt groen en overal staat de bougainville rijkelijk te bloeien net als alle andere struiken en plantjes waar vrolijk gekleurde bloemen aan hangen. Prachtig om te zien tegen een strakblauwe lucht. Vandaag alleen bewolking boven de bergen, geen druppel regen gevallen in tegenstelling tot de andere drie dagen. Toen vulde de lucht zich rond 3 uur met wolken waaruit af en toe een spat regen kwam. Deze dag bij uitstek geschikt om verder niets te doen en lekker te genieten van de rust, het zonnetje en de vakantie!

Veel liefs uit Kreta