Excursieweek hartje Europa / Kennismaking met Macedonie

17 september 2014 - Ohrid, Macedonië

In het holst van de nacht vertrokken wij dinsdag nacht naar Macedonië. Om stipt 4 uur verliet het vliegtuig Nederlandse bodem en koos het luchtruim. Een vlucht naar Macedonië duurt maar 2 en een half uur. Lang genoeg om nog net de nacht niet over te slaan en de tijd te dode met een korte slaap (duurt de vlucht nog korter). Op het kleine vliegveld St. Paul Apostel, werden we hartelijk begroet bij een temperatuur van 6 graden. Brrrr wat was het koud. Vooruit het was nog vroeg dus goede hoop dat de zon snel hoger kwam te staan en ook aan deze kant van de berg de aarde kon opwarmen. In minder dan een uur waren we uit het vliegtuig, hadden we onze bagage en zaten we vrolijk en wel in onze hotelkamer. Deze is behoorlijk gedateerd maar wel super schoon en met een prachtig uitzicht op het meer van Ohrid.
Na wat huishoudelijke mededelingen hebben we de omgeving bekeken. Net als in meerdere landen kun je ook hier geen water uit de kraan drinken. Dus daarvoor snel een supermarkt bezocht en ons verwonderd over de extreem lage prijzen. Een liter water kost hier 25 mkd dat is omgerekend 0,41 eurocent. Een heel brood kost 0,57 eurocent.
De dag hebben we verder doorgebracht met luieren en lezen aan het grind strandje, genieten van het mooie meer, het zonnetje en de heerlijke temperatuur die inmiddels was opgelopen naar 24 graden. Oja eten doe je hier met z'n tweetjes voor minder dan 10 euro inclusief drankjes.

Vandaag zijn we al vroeg op pad gegaan en hebben de stad Ohrid (het Jeruzalem van de Balkan) bezocht. Deze stad is de grootste toeristische trekpleister van het land, gebouwd langs de oevers van het meer van Ohrid. De stad en het meer zijn in 1980 opgenomen op de Werelderfgoedlijst van UNESCO.
Gelukkig hadden we gemakkelijke schoenen aan want het was een behoorlijke wandeling met een stijle klim naar het fort gelegen op de berg. Bovenaan werden we ruimschoots beloond met een prachtig uitzicht over de stad gelegen tussen de bergen en het meer. Het is een bijzonder mooie stad met veel overblijfselen uit het oude verleden maar ook met fijne parken, een fraaie haven en boulevard en natuurlijk de winkelstraatjes en marktjes. Voor ieder wat wils.
In de tuinen van de oude, en daardoor toch pittoreske, huisjes hangen de kiwi's aan de bomen en de paprika's samen met de pepers te drogen in de zon. Je bent hier werkelijk ver terug in de tijd. De stad kent 365 kerkjes waarvan er slechts 50 nog steeds in gebruik. Kleine oude mini's en trabantjes zijn het favoriete vervoermiddel. Een kleine tractor is heel normaal en misstaat niet in het verkeersbeeld. Bij een stoplicht kun je gemakkelijk zien hoe lang je nog moet wachten voordat hij op groen springt of hoe lang je nog mag doorrijden / lopen totdat deze weer op rood staat. Grappig om te zien en eigenlijk best handig om de tijd te zien teruglopen in secondes naar 0.
De lunch bestond uit een warme maaltijd met traditioneel Macedonisch eten. Ik moet bekennen dat dit erg smakelijk was. Een soort stoofschotel van aardappels en vlees. Een suikerbommetje als toetje en een salade als voorgerecht. Te veel om vanavond een restaurantje te zoeken en wederom een warme maaltijd te nuttigen.

Kortom een geslaagde eerste kennismaking met dit land waar reinheid en vriendelijkheid ons enorm opvalt.

Morgen gaan we op pad naar de hoofdstad Skopje. Reuze benieuwd of het de lange rit waard zal zijn door de bergen. Voor nu slaap lekker lieve mensen in Nederland.

Liefs Jolanda en Talitha